Zakelijk feest op kantoor: volledig in de kosten?
Volgens de fiscus zijn alle kosten die een belastingplichtige maakt in het kader van zijn externe relaties, voor de ontvangst van o.a. klanten, leveranciers, zakenrelaties of derden, receptiekosten (Comm. IB 92 nr. 53/144-145).

Het gaat bv. om kosten van een traiteur, dranken en voedingswaren, bloemen, huur van lokalen, lonen van receptiepersoneel, enz. Het maakt daarbij niet uit of de ontvangst in eigen lokalen of ergens anders plaatsvindt, of wat precies de reden is voor de ontvangst en de kosten. Beroepsmatige receptiekosten zijn maar voor 50% fiscaal aftrekbaar (art. 53, 8° WIB 92), ook al gaat het om een publicitair event zoals een opendeurdag of productvoorstelling.
De Btw houdt er een andere redenering op na. De kosten van een feest zijn ‘kosten van onthaal’ en de btw daarop is niet aftrekbaar (art. 45, §3, 4° W. Btw) tenzij het om een publicitair event gaat. Voor de btw gaat het dan om publiciteitskoten en de btw daarop is voor 100% recupereerbaar (Btw-beslissing E.T. 124.247, 13.03.2015). U moet het publicitair karakter wel kunnen aantonen bv. aan de hand van folders, affiches en uitnodigingen, foto’s en video-opnames, de gastenlijst, enz.